Ли Мекдугал

ЗДРАВ(о) ЖИВОТ(е)! / High Life

драматична комедија

Текст превео: Игор Павловић

Режија, избор музике: Никола Завишић
Сценографија: Жељко Пишкорић и Никола Завишић
Костимографија: мр Марина Сремац
Дизајнери светла: Марко Радановић, Жељко Пишкорић и Никола Завишић
Асистент режије: Соња Петровић


ИГРАЈУ:

Дик
Игор Павловић

Дони
Иван Ђурић

Баг
Ненад Пећинар

Били
Марко Савић


Мајстор тона: Душан Јовановић
Продуцент: Елизабета Фабри
Фотографије и видео: Срђан Ђурић
Дизајнер звука: Никола Малогајски
Монтажер видеа: Дарко Малетин
Асистент костимографа: Снежана Хорват
Асистент сценографа: Нада Даниловац
Инспицијент: Снежана Радованов Кузманов
Суфлер: Снежана Ковачевић


Премијера: 9. фебруар 2013, Камерна сцена

Представа траје сат и четрдесет минута.

Декор, костими и остала сценска опрема израђени у радионицама Српског народног позоришта.

Захваљујемо се: Николи Спасићу, Миленку Батесу, Бојани Ковачевић Петровић, Милошу Солду и Браниславу Бошковићу



РЕЧ РЕДИТЕЉА
(Уместо) реч(и) редитеља

Здрав(о) Живо(те)
или
High Life поема

Ова необична форма
тешко да ће постати норма
али досадашњи приступ представи заслужује
да се на овакав начин заокружује
јер…
… Када је глумац и преводилац Павловић Иго(р)
код Бориса Исаковића, такође глумца (али и директора драме СНП) стиг’о(р???)
ја, редитељ Никола Завишић, као да сам то знао
јер сам баш у том тренутку Иго(р)а Павловића путем мобилнога телефона звао
Он тад је стао
Борису слушалицу дао
Све смо се веома брзо договорили
услови као да су се сами створили.
И почели смо да радимо нешто после 21. децембра 2012. (то јест после незваничног смака света)
никоме од нас то није ни почело да смета
а ево нас већма куцамо на врата премијере
која је увек помало стресна за све: глумце, публику и нас (редитеље) режисере.
Ли Мекдугал је веома вешто свој комад написао
покушали смо да покажемо сваку његову тајну, сваку мисао
а да ли смо у томе успели или нисмо
можете нам о томе написати писмо
(али молим вас, руком, са маркицом, путем поште,
то ће бити оригинално, јер ко данас тако пише јоште?!)
Да вам причам досадне „речи редитеља“
то ми не дозвољава ова моћна жеља
што ме тера да вам себе обратим баш овако
што ће некоме пријати, неком ће бити млако
али ако
ако
добро да је тако
удовољит’ свима ретко кад је лако

Ода једне супкултуре

Они пију, пуше, дрогирају се. Свако мало заврше у затвору. Не прате моду. Они су све оно на шта ћете упозоравати своју децу, а, ипак, ено их, мрдају на сцени Српског народног позоришта, у представи „Хај лајф“ Лија Мекдугала, коју је као својеврсну оду „Здрав(о) живот(е)!“ режирао Никола Завишић.

Дик, Дони, Баг и Били су сјајни супкултурни антијунаци заробљени у овисништву, а заправо ослобођени стега свакодневног живота – побуњени, болесни, неприлагођени, како вам драго.

Драмски сиже приче Лија Мекдугала иде ка томе да би и ова фантастична четворка једним послићем да реши све своје проблеме, али ништа од тога није клише у црнохуморном ремекделу канадског аутора из 1996, (Исте године Дени Бојл снима „Трејнспотинг“!). Ликови детаљи, дијалози, приче, аутентичност…

Дик (Игор Павловић) је мастермајнд, у затвору су га звали Управник, Баг (Ненад Пећинар) је мистер мускуло, у затвор је једини ишао и због убиства, Дони (Иван Ђурић) је бриљантни лопов меког срца и бубрега, а Били (Марко Савић) тек што осваја нова искуства. Није био у затвору. Треба ли рећи како ће да прође њихов савршени план да опљачкају све банкомате у граду, па и шире?!

За глумачку игру каква се само пожелети може, редитељ Никола Завишић није само потрефио праву атмосферу, него је и креирао баш оно што им треба – затворену изоловану целину која може да представља цео свет.

Замрачење кад се ликови фиксају, иначе пригушено светло, три диско кугле различитих величина, смерова и брзине окретања, услед чега оне тачкице делују разбацано и хаотично, неки су од светлосних ефеката.

Сцена разбијене логичности организације (сценографија Жељко Пишкорић и Никола Завишић), попут собе џанкија, пуна је предмета за које ликови запињу, којима се гађају, који су ту и које замишљају. У сваком часу погодна за трансформацију.

А заправо, звук је био помоћно средство с којим је редитељ највише радио. Нешто налик на мрачно усепловани диџериду као подлога за „хај“, а чист рокенрол за „лајф“. Централни мотив – грамофон и ето одговора на морфијум који користе – и једно и друго је давно превазиђено, а ипак тако чисто и топло, сигурно и заштићено, из визуре ликова и идеја комада.

Захваљујући вештом редитељу и беспрекорно одабраној гардероби (костимографија Марина Сремац), глумци су се, као и даље недвосмислено најважнији састојак свог позоришног урнебеса, савршено утопили у боје представе. Они су не оживели, него одживели сваки њен део, сваки трзај сна до коначног, кошмарног буђења, са ове стране стварности.

Игор Бурић, „Дневник“, фебруар 2013.