ПОДХРАСКИ Мери (Mery Podhrasky) – драмска глумица (Загреб, 21. I 1908 – Бања Лука, 1942). Непосредно по рођењу усвојила ју је породица чије је презиме носила (а које је у НСаду, на плакатима и у штампи, редовно писано погрешно: Подхрадски). Завршила је нижу гимназију и Државну глумачку школу (1923–1926) у Згбу, наступајући као статиста и у малим улогама на сцени ХНК. Каријеру је започела 1. II 1926. у СНП у НСаду, одакле је 1928. прешла у НП у Скопљу и у њему остала до 1931. У сезонама 1932/33. и 1933/34. била је ангажована у НП у Сарајеву. Због болести је паузирала до 1935, када се вратила на скопску позорницу и на њој се задржала до 1940. Последњу своју сезону, 1941/42, провела је у Државном казалишту у Бањој Луци, где је и умрла. У међуратној глумачкој генерацији издвајала се изузетним даром, индивидуалношћу и способношћу да се подједнако целовито и снажно одрази у класичном и модерном репертоару – дубоким доживљавањем и психичким трансформацијама превазилазила је уобичајене сценске шаблоне. Њена уметност је почивала на најсуптилнијим емотивним и интелектуалним треперењима и преливањима.
УЛОГЕ: Лола (Дух наших дедова), Жилијан Вернеј (Свадбени марш), Рожика (Политика), Јоле (Мадона), Кнегиња Барба (Ана Карењина), Чучук Стана (Чучук Стана), Хилдегард (Музика).
ЛИТ: А-м, Деби Маре Подхрадски, Застава, 23. II 1927; А-м, „Политика“, комедија у 4 чина од Светислава Лазића – премијера, Нови Сад, 1927, бр. 15, с. 13; А-м, „Чучук Стана“ од М. М. Петровића, Застава, 5. XI 1927; А-м, „Мадона“, комедија од Дариа Никодемија, превео др Рикард Николић – премијера, Нови Сад, 1927, бр. 41, с. 4; А-м, Премијера Беговићевог „Божијег човека“ у Новом Саду, Време, Бгд 26. XII 1927; А-м, „Мадона“ – премијера, Савремена Војводина, НСад 1927, бр. 1–2, с. 13 и 8.
С. Ј.